Ii-Yli-Ii-Livo-Pudis

Etusivu Foorumit Foorumi Ura-asiat Ii-Yli-Ii-Livo-Pudis

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #757
    lampsa
    Jäsen

    Onko kellään kokemusta reitin kunnosta?

    #907
    tati
    Jäsen

    Ura vasta avattu, perusraivaus tehty. Ura merkitty, joskaan ei vielä täysin. Luonnon ojia vielä myös auki. Varovaisuutta ja seikkailu mieltä mukaan niin kyllä onnistuu. Iistä – Livo n, 130 km. Kartta tulossa.

    #908
    Sikita
    Jäsen

    Viime sunnuntaina ajettiin Iistä asti Pudikselle , tehtiin merkkausta , pientä raivausta ja täytettiin ojia . Kannattaa tosiaan huomioida metsäojat ainakin ennen Livoa n. 40 kpl melko ikäviä monttuja . Joissakin kohdissa suurilla jängillä ura voi olla hakusella , ainakin jos kukaan ei vähään aikaan ajanut .
    Tultaessa ranuan tielle ura jatkuu vasemmalle puolelle ajettaessa jonkin matkaa Pudikselle päin n.700m . Sen jälkeen oltava tosi tarkkana , jos aikoo uran löytää . Osan matkaa ura kulkee sitten jokea pitkin josta noustaan sitten syötteelle menevälle reitille . Sen jälkeen loppu onkin helppo ja hyvä ajaa Pudikselle asti . Suosittelen kerhomme kartan ottamista mukaan sillä nähtävästi se ilmestyykin ensi viikolla . 🙄 ❓

    #909
    iska
    Jäsen

    Tänään käytiin kääntymässä Pudasjärvellä ja ura on ihan ajettavassa kunnossa 😀 . Meitä oli retkellä mukana kaikkiaan 5-8 kelkka. Osa oli kokomatkan ja osa lyhyemmän siivun. Uralla oli siellä täällä pientä ja isompaa pattia sekä hyviä suoria jossa voi ajaa lain sallimaa kuuttakymppiä 😉 . Samalla reissulla lisätiin rukseja urastolle. Kaiken kaikkiaan ok reissu sellaiselle joka ei välttämättä halua ajaa lentokentällä tai ”4-tietä” pitkin. Kiitos Tädille hyvästä vauhdinpidosta. Ojia kannatta tarkkailla…. 😯

    #910
    isk99
    Jäsen

    Tänään tuli kevät varusteisella Yummi Yammilla käytä testaamassa uusia suksia ja alustan simmauksia. En tiedä kummasta johtuu se että ura tuntui tosi mahtavalta ajaa 😛 😛 Ehkäpä tässä on MÖNSTERILLÄ osuutta asiaan. Ilmeisesti MÖNSTERI osaa muutakin kuin tuhota ISKÄ:n peräkärryä… Oli meinaa viikko sitten mennä läpi pohjasta 🙄 Olipa tosissaan pitelemistä Yummi Yammissa Mertajoen laavulle asti, siittä että pollet pysyi kurissa 😛 😛 , sitten oli ajettava huolellisemmin; oli enempi ja vähempi vaikeita ojia ylitettävänä 😯 😯

    #911
    tati
    Jäsen

    Nyt olisi aika vapauttaa ylimääräiset energiat uratalkoisiin. 😀 Urastolta saa/pitää poistaa puuta 3-5 metrin leveydeltä. 😉 . Omatoimisesti voi mennä milloin aikaa on, tarkempia tietoja Markolta, Japelta tai Timolta.
    Yhteisiä talkoitakin pidetään 🙄 .

    #912
    Sikita
    Jäsen

    Lana kävi eilen mutkan venkaalta ranuantielle , mönsterille ja kuskille tuli reilu 90km lenkki . Lunta oli paikoitellen jo tuollainen 40cm ja montuissa sitten enemmänkin . Nyt ura on jo oikean levyinen ja kohtuullisesti merkattukin . Pieni pätkä on vielä sellaista uraa jossa kannattaa ajaa tosi varovasti , sitä ei ole voitu koneella käydä läpi .
    Kuitenkin kun lunta saadaan lisää ja kelkkailijat ajavat väliä tarpeeksi niin pohjasta tulee tosi hyvä . Lana ajaa vielä tänään ilmeisesti takaisin Yli-iihin , joten menkäähän ajamaan pohjaa reitille . Toivottavasti lanakuskilla on ranteet vielä tallella eilisen urakan jälkeen 😉

    #913
    lampsa
    Jäsen

    Ollaan menossa lauantai-aamuna Haukiputaalta Ii-Yli-II-Livo-Pudis- Syöte.
    Eipä ole tullut ajettua tuota reittiä vielä. Seikkaileen.

    #914
    tati
    Jäsen

    miltä urasto vaikutti, osasko seikkailijat? 😀

    #915
    tati
    Jäsen

    Yli-Iistä SEO:lta lähtiessä Livolle; helpompi ajaa heti tien yli ja pellon reunaa sähkölinjalle. Muuntajan tykönä tänään raivattu, joten pitäisi helpommmin osata.

    #916
    whitejack
    Osallistuja

    @täti wrote:

    miltä urasto vaikutti, osasko seikkailijat? 😀

    Eivät tainneet osata, kun päivällä Ii-Olhava/Yli-Ii risteykseen ei menneet kuin yhdet jäljet ja siitä merihelmen suuntaan saikin arpoa uraa ekana kelkkailijana 😆

    Haukiputaan porukkaa eksyi kyllä sitten makkaranpaistoon Olhava/merihelmi risteyksen tienoille kotaan, jonne pitkällä lynkeröllä tekivät hyvän läpiajettavan uran 😉

    #917
    lampsa
    Jäsen

    Nyt täytyy kyllä nöyrtyä ja sanoa, että eipä oikein osattu. 😳

    Joo, kyllä me ajettiin Haukiputaalta Kiviniemestä Onkamon kautta Iihin ja sieltä Yli-Iihin. Sitten Kierikin vasemmanpuoleisen kiekuran kautta kohti Livoa. Siellä välillä olikin mielenkiintoista kun eräs suo ylitettiin ja vissiin poikettiin hieman reitiltä ja siellä tuli joku talo, jossa poroaitauksia ja sitte oli semmoinen kota ja erämökki. Siellä onneksi pihalla pari hemmoa Yamahoilla ja neuvoivat että tietä kilometri eteenpäin niin reitti tulee siellä näkyviin. No, jatkettiin kohti Livoa ja sitte tuli ajamaton suoylitys, joka kyllä ylitetttiin, mutta samassa huomattiin että sitä suon reunaa pitkin olisi mennyt metsäautotie, jota pitkin hyvin olisi voinut vetää, koska sieltä suolta se sitten kuitenkin tuli sinne tielle.

    No, Livolle asti jotenkin päästiin. Kysyttiin paikalliselta että mistä jatkuu Pudikselle menevä reitti. Sanoi, että tuostahan se menee, mutta sitä ei ole kukaan vielä tälle talvelle avannu ku siellä Livon jälkeen semmoinen matala koivikko, joka lumen painosta kaatunut koko reitin päälle. Me uhmasimme, että onhan noita vitikoita ennenkin ajettu läpi. No, siinäpäs se sitten tulikin vastaan ja olipa melkoinen vitikko. Vitikko ryskyen me ajettiin siitä läpi ja olipa makia vetää aivan neitseellisellä ummella sen jälkeen.

    Unohdin mainita, että kelkkoja oli kaivettu muutaman kerran reitin vierestä tähän mennessä.

    No, sitten tuli taas mielenkiintoinen suo, jossa näkyi kyltti oikealle, että se menisi jonnekin AlaLivon suuntaan. No, me jatkettiin suoraan eteenpäin, mutta ongelmaksi tuli kun viimeinen reittimerkki katosi suon keskellä ja sen jälkeen emme löytäneet enään merkkejä. Pyörittiin pitkin suota ja suikattiin raakasti metsään. Mielenkiintoista puiden ja kantojen kiertoa. Keskellä metsää usko ja toivo katosi ja itsesuojeluvaisto pakotti jätkien kääntymään takaisin Livoon.

    Häntä koipien välissä siinä turruutettiin umpinen takaisin ja vitikon läpi ja takasi Livon tielle. Siinä pimeässä taskulamppujen kanssa tutkiskeltiin karttaa ja heilutettiin kelkkoja tankin korkkia nuuhkien, että haiseeko se vielä bensalle. Tankki ei enään hölskynyt bensasta, mutta kyllä se tankin korkkitikku oli vielä kostean tuntuinen bensasta, joten ei muutakuin koneet pärisemään ja sakon uhalla Livon tietä pitkin kohti Ranuan tietä ja Ranuan tietä pitkin Pudasjärvelle. Pudiksen Nesteellä tankattiin kelkat ja jannujen kanssa tuumattiin, että kun jäljellä olevan polttoaineen määrän ollessa puolitoista litraa, niin kyllä silloin oli ajoitukset osuneet kohilleen 😀 . Syötiin ja lähdettiin jatkamaan kohti Iso-syötettä ja se olikin sitten vauhtipätkää se.

    Iso-syötteen huipulla parkkeerasimme kelkat siihen riviin joka jätkä hiestä märkänä höyryen ja hielle haisten. 278km takana lähes puolet matkasta umpisessa ajaen ja milloin missäkin sekametsässä pyörien. Hollantilaiset katto meitä haavi auki, ku sitten parkkeerauksen aikana vielä nostettiin öristen ja päät höyryten kelkan perät ilmaan ja pyöritettiin telastot lumesta puhtaaksi. No, siinäpäs sitten ilta vielä saunottiin, uitiin ja lopuksi tietenkin humpattiin yökerhossa aamutunneille asti. Eli normimeininki.

    Aamupalan jälkeen siinä pestiin hampaat puhtaaksi juuria myöten ja luettiin aamulehteä niin kauan, ettei puhe enään sammaltanut, niin päätimme jatkaa matkaa takasi kotio. 😯 Puhallettiin mittariin kuiteskin ja kellään ei viisari väpäjännyt ja olo oli muutenkin ajointoa täynnä.

    Pudiksen kautta Ylikiiminkiin menevälle reitille ja se pätkä olikin sitten kunnon jumppaa loppumatka. Joka jätkällä alkoivat raajassa olevat lihaksia nimitetyt liikuntaelimet olemaan lopussa ja siinä Ylikiimingin Seolla kahviteltiin, tankit täyteen ja öljyjä lisäiltiin. Ylikiimingistä Hiukkavaaran kautta Auran majalle ja sieltä sähkölinjaa pitkin (oli muuten aika hyvässä kunnossa) Kiiminkijoen jäälle. Siinä vaiheessa ajattelimme, että voe helevetti, mehän ehkä selvitään tästä vielä hengissä. Meren jäällä sitten märät kamppeet jäätyivät ukkojen ympärille ja kotia saapuessa kypärähuppua ei saanut päästä irti, kun se oli jäätynyt kaula-aukon ympärille suppuun. Piti mennä saunaan huppu päässä ja sulattaa se…

    En voi muuta sanoa kuin sen, että osattu ei, mutta kyllä tästä vielä saunoessa jätkien kanssa monet kerrat nauraa ryttyytettään, oli siinä seikkailua kerrakseen. 😆

    #918
    TPR
    Osallistuja

    Jokohan reitti on ajettu läpi asti?

    #919
    tati
    Jäsen

    On kyllä useammpaankin otteeseen, La 26.2 menossa useampi kelkka kohti pudista.
    Urastolla kyllä PITÄISI osata kunhan malttaa katsoa minne menossa. Olen laittanut yv:tä ”seikkailijoille” vaan en ole saanut vastausta??
    Uraston kehittämisen vuoksi olisi hyvä saada tarkempaa tietoa ongelmakohdista kun tuo on vielä osittain keskeneräinen. Pimeällä ja lumisateessa kylläkin pari suota ennen Livoa voi olla hakusassa uudelle kulkijalle, puuttuu heijastimet ja osittain ruksit tolpista.
    Livolta lähdettäessä pätkä taittunutta koivunvarpua edessä(peltotie) ja yksi suo muistaakseni oikealle kaartaen voi olla helposti ohi ajettava? Livokas on kyllä aikonut raivata ja on kyllä sitä tehnytkin, vaan kuten me talkoolaiset tiedämme aina uusia puita tahtoo kaatua jo raivattuun uraan. 😀

    #920
    tati
    Jäsen

    😀 Reilu 20 kelkkaa meni eilen kohti Pudasjärveä, itse mukana . Takaisin ajettiin parin hemmon kanssa Ylikiimingin kautta takaisin. Ne pari kohtaa (kts edell.) todella pari vaatisi pari ruksia, vaikka hyvin nuo Oululaiset osasi kun olivat vetovastuussa menomatkalla. 😀

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Alueelle ‘Ura-asiat’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.